קירות מסך, כיצד הפכו לחלק כה חשוב מקו הרקיע של ישראל?

נדמה כי הביקוש לקירות מסך ממשיך לשבור שיאים, בשעה שהוא מונע בעיקרו על ידי דרישה הולכת וגוברת לבנייה ירוקה לצד חדשנות טכנולוגית בתעשיית הזיגוג. הצמיחה בביקושים מובילה אותנו לעיצובים מעוררי השראה, בעלי דמיון שעתידים להשפיע על הנראות של קו הרקיע בישראל בשנים הקרובות.

קירות מסך, מהעיר ליברפול לקו הרקיע שלנו

בשנת 1864, בבניין משרדים בשם Oriel Chambers, אשר ממוקם בסמוך לבניין העיריה בעיר ליברפול הפך לראשון בהיסטוריה בו הוצג פתרון ארכיטקטוני בדמות קיר מסך ששילב בין מסגרת פלדה לזכוכית. קיר המסך, אשר עוצב על ידי הארכיטקט Peter Ellis, הפך מאז לכה פופולארי עד שנדמה כי הוא מאפיין את קו הרקיע של בניינים ומגדלים ברחבי העולם כולו.

תחזיות אחרונות צופות ששוק קירות המסך העולמי אשר משלבים אלומיניום צפוי להגיע לשווי של כ 60 מיליארד דולר בשנת 2026, כאשר שימוש בחומרים קלים מסייע בהוזלת עלויות הבנייה  לצד יתרון של ניצול אור טבעי והפחתת עלויות חשמל תורם את חלקו, עוד לפני שמדברים על התרומה העיצובית שהופכת כל בניין ליצירת אומנות.

קירות מסך, הפתרון שמסייע לאדריכלים לפרוץ גבולות

התפתחויות טכנולוגיות בשנים האחרונות מקנות כלים לאדריכלים לעצב קירות מסך המשלבים בתוכם צורות שונות של נטייה בעלי שיפוע קמור או קעור ואף צורה המדמה תנועה גלית כשם שבוצע ב"מטה החדש של חברת החשמל" אשר נבנה בגן שורק, ראשון לציון. המבנה תוכנן על ידי מוססקו אדריכלים ובוצע על ידי קבוצת קוסטיקה, החברה המובילה בתחום מעטפת הבניין בישראל, עם התקנה של למעלה מ 25,000 מ"ר מעטפת קירות מסך המשלבים עיצובים קמורים וקעורים אשר מותירים חותם עיצובי שילווה את הבניין לאורך שנים ארוכות.

מטה חברת חשמל, גן שורק.

קירות מסך ותרומתם לעולם ירוק יותר

בשנים האחרונות אנו רואים עלייה במודעות להתחממות גלובלית כך שתשומת הלב מופנית לטרנדים שמסייעים לחיסכון באנרגיה, טרנד זה לא פסח גם על עולם מעטפת הבנייה וקירות המסך. שימוש נרחב בזכוכית מוביל לצורך בתכנון ועיצוב של הצללות הנעזרות ברפפות אלומיניום או רשתות מעוצבות בכדי להפחית או לווסת את קרינת קרני השמש באופן ישיר. פיתוחים נוספים המשולבים בקירות מסך חדשניים כוללים תאים פוטו וולטאים אשר קולטים אנרגיה סולרית במהלך שעות היום ונעזרים בה כדי לייצר חשמל בשעות החשיכה.

קירות מסך – גם על עלויות הניקיון חושבים היום

קירות המסך המשלבים אלומיניום וזכוכית מוסיפים אלמנט עיצובי שקשה להתעלם ממנו, אך יש לקחת בחשבון גם את נושא עלויות הניקיון. מגדל משרדים או מגורים שכולל עשרות רבות של מטרים רבועים של קירות מסך מזכוכית דורש תחזוקה שוטפת על מנת לשמור על הנראות המרשימה והנקייה שלו מחד ושימור איכות המשתמש מאידך, מתוך החשיבה על הוזלת עלויות הניקיון אנו עדים כיום לטרנד שהולך ותופס תאוצה במסגרתו נעשה שימוש בציפוי הדירופובי (דוחה מים) אשר מפחית את הצורך בתחזוקה שוטפת.

קירות מסך, גדולים יותר ויקרים יותר?

מעקב אחר המתרחש באירופה, ובאנגליה בעיקר, מצביע על טרנד חדש הכולל שימוש בפנלים גדולים שיותר של זכוכית בקירות מסך. אין ספק שהטרנד הזה רק מעצים את היכולת של קירות מסך לייצר אפקט עיצובי יוצא דופן, אך יש לקחת בחשבון את העובדה שכנראה מדובר בעלויות ייצור, התקנה ואף תחזוקה עתידית במקרה של שבר. אחד מהפתרונות להוזלת העלויות, אשר מיושם כבר גם בישראל, הוא בדמות ייצור במפעל של פרטים מתועשים והובלה לאתר כ Units. בישראל, מורכבים הפאנלים במפעלי הייצור והם משונעים לשטח כך שנשמרת רמת איכות ובקרה גבוהה יותר, זאת לצד התקנה מהירה יותר בשטח על ידי צוותים מקצועיים בפרויקטים השונים הממוקמים ברחבי הארץ, בכך מתאפשרת עמידה בלו"ז קצר.  

קירות מסך, מה העתיד צופן לנו?

אנחנו מבינים כי קירות המסך כאן כדי להישאר, הם הולכים לעטוף את המגדלים, שטחי המסחר ובנייני המגורים בהם אנו עובדים, מטיילים וכמובן מתגוררים. פתרונות חדשניים בתחום המעטפת הבניין וקירות המסך כבר נמצאים לבטח על שולחן השרטוט והכל בכדי לספק את היכולת לסובב ראשים מצד אחד, אך גם לעשות שימוש נרחב באור טבעי, ביכולת ליהנות מטווח ראיה רחב יותר ולמעשה לקשר בין סביבת העבודה או המגורים הפרטית ובין המרחב החיצוני ובאמצעות כך לייצר את תחושת ה well being עבור המשתמשים.

כתבות נוספות

הגשת מועמדות עכשיו

במידה ותימצא התאמה, ניצור איתכם קשר

דילוג לתוכן